Gdje odlazi voće i povrće hrvatskih poljoprivrednika i OPG-ova?
Mali hrvatski poljoprivrednici i OPG-ovi su, prije globalne pandemije koja je zahvatila i Hrvatsku, od većine građana u našoj zemlji bili doživljavani sa simpatijama, no više kao entuzijaste, a ne kao ljude s vizijom koji su svoju budućnost pronašli u proizvodnji hrane. S odmakom od nešto više od mjesec dana, koliko u Hrvatskoj traju mjere donesene od strane Stožera civilne zaštite, praktički ne postoji osoba koja danas nije svjesna koliko je važno da se u budućnosti sve više orijentiramo na uzgoj kvalitetnog voća i povrća.
Jedni od onih koji su već prije nekog vremena prepoznali da je za Hrvatsku ključna proizvodnja kvalitetnog voća i povrća te da je tu prilika za samozapošljavanje i rješavanje egzistencije, su i mali proizvođači OPG Kovač Zoran i OPG Štikavac.
OPG Kovač Zoran osnovao sam 2009 g. u Sedlarici, malom mjestu unutar općine Pitomača u Virovitičko-podravskoj županiji. Znanje o poljoprivredi sam stjecao studirajući na Agronomskom fakultetu u Zagrebu te sam po njegovom završetku na otprilike 10 hektara obiteljske zemlje započeo proizvodnju voća i povrća. Danas moja proizvodnja uključuje oko 6.000 metara kvadratnih plastenika za uzgoj povrća i još 10.000 metara kvadratnih za uzgoj jagoda. Tijekom godine uzgajamo salatu, rajčicu, mahune, rajčicu, papriku, salatne krastavce, mladi kupus i brokulu, a u tome mi pomažu roditelji, supruga, dva stalno zaposlena radnika i sezonski radnici u sezoni jagoda.
Najveći problem oduvijek nam je bio plasman proizvoda na tržište koji se odvijao preko lokalnih otkupljivača. Oni bi proizvode distribuirali dalje u većinu trgovačkih lanaca u Republici Hrvatskoji susjednoj Sloveniji, ali bi neefikasnost u njihovom radu često rezultirala narudžbama u istom danu, niskim cijenama u otkupu, nemogućnošću planiranja rasporeda rada i neizvjesnosti oko prodaje.
Najbolji primjer je nedavna situacija kad sam trebao započeti berbu salate, no zbog novonastale situacije oko koronavirusa sva prodaja je stala. Dodatni problem stvorilo nam je i zatvaranje tržnica, jer je tada mogućnost prodaje bila svedena na nulu, a s obzirom da je neubrana salata kroz mjesec dana prestara, bili smo suočeni s potencijalnim bacanjem cjelokupnog uroda od oko 40.000 komada salate.
Svjetlo na kraju tunela pronašao sam u odluci Konzuma da pomogne domaćim proizvođačima preko svojih otkupljivača pa sam se promptno prijavio, a najviše me razveselilo ključno pitanje koliko robe mogu isporučiti. Volio bih kad bi se ovakav vid suradnje nastavio i nakon izvanredne situacije, a budućnost vidim u osvješćivanju kupaca koji kupuju domaće proizvode, u smanjenju lanaca distribucije, bržem protoku robe (od polja do stola) i povezivanju kontinenta s obalom.
OPG Štikavac osnovali smo 1998. godine, a na pokretanje vlastite proizvodnje nas je potaknula i motivirala moja majka koja je od mladih dana radila u poljoprivredi kao djelatnica u drugim OPG-ovima. Na naša tri hektra zemlje u Otoku Nartskom, naselju u općini Rugvica u Zagrebačkoj županiji,uzgajamo sve sezonske kulture povrća i nekoliko kulturavoća, na čemu svakodnevno radimo majka, otac i ja, dok povremeno kao ispomoć dođe i ostatak naše obitelji.
Nakon što su kao posljedica donesenih mjera zatvorene tržnice stali smo u jednom trenutku s berbom na tjedan dana. No, zahvaljujući započetoj suradnji i dogovorenom otkupu s Marinadom ubrzo smo nastavili i berbu i proizvodnju, što za nas znači opstanak te smo na tome Konzumu jako zahvalni. Rado bismo nastavili ovu započetu suradnju i nakon što se cijela ova situacija riješi, jer bi za nas to značilo povećanje proizvodnje i proširenje poslovanja. Za to će svakako biti potrebna dodatna radna snaga, koju je do sada bilo teško naći.
Zato smatram da će budućnost hrvatske poljoprivrede najviše ovisiti o svijesti naših ljudi. Volio bih da shvate kako je rad u polju cijenjen posao i da se u tom poslu može pronaći i ispunjenje i zadovoljstvo, a da boravak na svježem zraku i u opuštenoj atmosferi znači puno za čovjekovo fizičko i mentalno zdravlje. Upravo zato, vjerujem da će sve više ljudi prepoznati upravo poljoprivredu kao priliku za osiguravanje radnog mjesta i vlastite egzistencije ili kao mali proizvođači ili kao djelatnici.
Prepoznavanje truda i rada domaćih poljoprivrednika i OPG-ova te dugogodišnja podrška razvoju hrvatske poljoprivrede na zadovoljstvo kupaca diljem Hrvatske, ključne su strateške odrednice u poslovanju Konzuma. To na najbolji način potvrđuje kroz suradnju s više od 4.000 malih i velikih proizvođača voća i povrća iz svih dijelova Hrvatske, i to putem direktnih isporuka na vlastite distributivne centre, njihovih otkupnih stanica ili svojih strateških partnera. Kupci u Konzumovim prodavaonicama diljem zemlje tako imaju preko 80 posto voća i povrća uzgojenog i proizvedenog u Hrvatskoj. Taj će postotak dodatno narasti nakon pokretanja inicijative kojom je, nakon privremenog zatvaranja tržnica diljem Hrvatske, malim domaćim poljoprivrednicima i OPG-ovima otvorio prijeko potreban prodajni kanal. Do sada je uspostavljena suradnja s 200-ak novih malih proizvođača te je u prvom tjednu suradnje s njima otkupljeno oko 70.000 komada salate, 18.000 kg blitve, 5.000 kg poriluka, 5.000 kg peršina i 1.300 kg mladog luka, a u narednom periodu navedene brojke će i rasti, uključujući i neke druge kulture poput primjerice jagoda.